Jak sprzedawać

Aby sprzedać obraz na aukcji należy najlepiej najpierw przesłać emailem jego zdjęcie z dokładnym opisem.

Na naszych aukcjach sprzedajemy dzieła sztuki dawnej i współczesnej – obrazy olejne, pastele, rysunki, rzeźby, srebra, obiekty ze szkła i porcelany. (zobacz kalendarz aukcji)

ZBIERAMY INFORMACJE

1. Najpierw obraz musi zostać przez nas oceniony i wyceniony. W tym celu należy obiekt sfotografować – nie musi to być profesjonalne zdjęcie – wystarczy kilka ujęć zrobionych nawet telefonem komórkowym:
  • obraz w całości
  • odwrocie
  • zbliżenia: sygnatury oraz ewentualnych nalepek czy napisów z tyłu

2. Następnie obiekt mierzymy:

  • obrazy: długość i szerokość bez ramy
  • rzeźby: wysokość
  • rzemiosło srebrne: waga
3. Informacje o pochodzeniu – jeżeli istnieją jakieś informacje o historii obrazu – prosimy także o ich przesłanie. Mogą to być informacje o wystawach, publikacje gdzie dany obiekt był wspominany lub reprodukowany, ale nawet „legendy rodzinne” dotyczące obrazu.

PRZESYŁAMY INFORMACJE DO DOMU AUKCYJNEGO

Przesłanie pocztą elektroniczną jest najlepszym sposobem na uzyskanie pierwszej, szybkiej odpowiedzi, po której następuje etap oględzin rzeczywistych obiektu. Zdjęcia i opis najlepiej przesłać do nas emailem – na adres agra@agraart.pl. Można też skorzystać z formularza zgłoszenia obiektu.

ZAPRASZAMY DO NAS Z OBIEKTEM

Jeżeli obiekt naszym zdaniem ma szansę sprzedaży, zapraszamy właściciela do naszej siedziby na ul. Wilczej 55.
Ponieważ oceny obiektów odbywają się raz na tydzień i musi on u nas zostać przez kilka dni do czasu ostatecznej weryfikacji – spisujemy wstępną umowę komisową, ustalamy wstępną cenę oraz formę sprzedaży: aukcja, galeria lub zakup bezpośredni. Po spisaniu umowy, nasi eksperci oglądają obiekt i dokonują weryfikacji jego autentyczności oraz stanu zachowania.

OCENA OBIEKTU

Obiekty przeznaczone do sprzedaży oglądają eksperci:

  • historycy sztuki – którzy weryfikują autentyczność
  • konserwatorzy obrazów olejnych i prac na papierze – w celu oceny stanu zachowania i ustalenia ewentualnych prac konserwatorskich. Koszt ewentualnych konserwacji jest zawsze uzgadniany z Wstawiającym i potrącany po sprzedaży obiektu lub jego zwrocie.
  • specjaliści Domu Aukcyjnego  – w celu oszacowania aktualnej wartości obiektów na rynku sztuki

USTALAMY CENY

Podczas przyjmowania obiektu, ustalamy cenę rezerwową.
Cena rezerwowa to najniższa akceptowana przez Wstawiającego cena sprzedaży. Cena rezerwowa rozumiana jest jako cena brutto – czyli zawiera prowizję Domu Aukcyjnego.

Na przykład:
Cena rezerwowa = 1000 zł, prowizja D.A. = 18%. W przypadku sprzedaży obiektu za tą cenę, Właściciel otrzyma 1000-180= 820 zł.

Cena rezerwowa jest sugerowana przez specjalistów wyceny z Domu Aukcyjnego, którzy na bieżąco monitorują rynek sztuki. Wycena dzieła sztuki jest czynnością złożoną, wymagającą używania internetowych baz danych wyników aukcji w Polsce i na świecie, a także wielu porównań cen podobnych obiektów.

Cena rezerwowa, jest rozumiana jako „dolna granica”, ponieważ powinna być na tyle atrakcyjna dla potencjalnych kupujących by wywołać licytację i w konsekwencji wyższą cenę sprzedaży.

KOSZTY

Podstawowym kosztem jaki ponosi Sprzedający jest prowizja – 18% od ceny jaka padnie na aukcji.
Prowizja zawiera w sobie wszystkie koszty Domu Aukcyjnego – także podatek Vat. W zagranicznych domach aukcyjnych klient często musi pokrywać dodatkowo koszty ubezpieczenia, zdjęć, oględzin ekspertów itp. U nas wszystko jest wliczone w prowizję. koszty te ponosi całkowicie Dom Aukcyjny Agra-Art.

W związku z tym wycofanie obiektu, który został już opracowany i zamieszczony w katalogu, jest możliwe ale wówczas winna być uiszczona na rzecz firmy AGRA-ART S.A. opłata manipulacyjna w wysokości 10% wartości obiektu jeśli wartość ustalona jest wyższa niż 3000 zł. Obiekty poniżej tej kwoty wycofane zostaną po wniesieniu zryczałtowanej opłaty manipulacyjnej w wysokości 400 zł.

PRZYGOTOWANIE DO AUKCJI

Po akceptacji obiektu i spisaniu umowy przygotowujemy obiekt do aukcji. W tym czasie nasi konserwatorzy wykonują uzgodnione z Wstawiającym prace nad obiektem, jeżeli jest taka potrzeba dobieramy lub naprawiamy ramy.

Nasi eksperci opisują obiekt oraz szukają w źródłach (archiwa, biblioteki) informacji o jego historii, wystawach, publikacjach w których może być wzmiankowany. To jest mrówcza praca! Często też frustrująca, ponieważ ilość i dostępność do źródeł jest mocno ograniczona.

Nasi fotografowie robią zdjęcia do katalogu, prasy i internetu, wielokrotnie sprawdzając próbne wydruki, by zdjęcia jak najwierniej oddawały obraz rzeczywisty obiektu.

PROMOCJA

Tak naprawdę promocja obiektu zaczyna się już w momencie, gdy, po weryfikacji zespołu rzeczoznawców, dzieło u nas zostaje. Często odwiedzają nas kolekcjonerzy sprawdzając co nowego będzie na aukcji – dlatego tak ważne jest, by obiekt znalazł się u nas jak najwcześniej. Trzeba pamiętać, że świat kolekcjonerów jest niezbyt duży i wieść o wybitnym obrazie rozchodzi się szybko, o wiele szybciej niż zdążymy wydrukować katalogi.

Czas rzeczywistej promocji, to 2 tygodnie przed aukcją, kiedy w galerii prezentowana jest na wystawie cała oferta, katalogi są rozsyłane do klientów, a w internecie wszystkie obiekty są już widoczne wraz z dodatkowymi zdjęciami. To jest ten czas, gdy zgłaszają się do nas media, gdy czasami pojawiamy się w telewizji i prasie.

Im bliżej aukcji tym bardziej intensyfikujemy nasze działania – wysyłamy katalogi do tych, którzy jeszcze ich nie mają, odpowiadamy na dziesiątki pytań o szczegóły danych obiektów, dosyłamy dodatkowe zdjęcia i … zapisujemy chętnych do wzięcia udziału w aukcji.

Nie ograniczamy się tylko do Polski – nasze aukcje ogłaszane są na światowych serwisach aukcyjnych jak Artprice, Artfact czy Liveauctioneers. Jako jedyni w Polsce mamy specjalnie dedykowany serwis internetowy w języku angielskim, gdzie również można oglądać angielskie wersje katalogów aukcyjnych.

11080676_10153771757588146_2446056983079177274_o

AUKCJA

Na naszych aukcjach staramy się jak najbardziej ułatwić Kupującym udział w licytacji. Do minimum ograniczamy procedurę rejestracyjną, ale nie oznacza to, że nie mamy kontroli nad tym, kto licytuje na naszych aukcjach.

Oczywiście nie trzeba być osobiście by licytować. Można brać udział telefonicznie, na żywo, przez internet, złożyć zlecenie – jest tyle możliwości, które ułatwiają licytację.

Aukcje odbywają się w naszych Galeriach na ul. Wilczej. Obecnie coraz mniej osób przychodzi osobiście na aukcję – zdecydowana większość woli korzystać z internetu lub telefonu. Taka jest też tendencja na świecie, gdzie na sali jest o wiele mniej osób niż licytujących telefonicznie.

Oczywiście wstęp na salę jest wolny, a przebieg aukcji można również obserwować przez internet (bez logowania).

ROZLICZENIE LUB DALSZA SPRZEDAŻ

Kiedy obiekt zostaje sprzedany, wówczas pieniądze wypłacane są po 14 dniach od zakończenia transakcji (zapłacenia całej kwoty przez Nabywcę). Należność wypłacamy przelewem na konto, w wyjątkowych wypadkach i przy kwotach nie przekraczających 2000 pln możemy dokonać wypłaty w gotówce.

W przypadku gdy obiekt nie znalazł nabywcy, rezerwujemy sobie prawo sprzedawania go przez miesiąc od daty aukcji w Galerii online. Daje to nam jeszcze szansę sprzedaży tym klientom, którzy zapomnieli, nie zdążyli albo po prostu nie lubią kupować na aukcji. Sprzedaż w Galerii wiąże się też ze składaniem ofert, dlatego często kontaktujemy się z Wstawiającym, prezentując propozycje i starając się wypracować kompromis.

Więcej o sprzedaży w Galerii tutaj.